Kolečka vybírejte podle materiálu běhounu kola a materiálu disku kola
Materiály běhounů koleček
- Pryž - Často používaná bandáž, oblíbená díky ekonomické dostupnosti a pojezdovým vlastnostem. Nabízí dobrý poměr mezi valivým odporem a absorpcí rázů nerovného povrchu. Pryžová kola jsou tichá. Z estetických a hygienických důvodů se místo černé volí použití šedé pryže, která nezanechává při otěru stopy na podlaze. Na těleso kola se většinou lisuje.
- Termoplastická pryž - Vstřikovaná pryž se používá převážně u přístrojových kol. Stejně jako standardní pryž využívá střední tvrdosti k dosažení nízkého valivého odporu a plynulosti pohybu i přes menší nerovnosti. Díky výrobnímu procesu je pak spojení s tělesem kola mimořádně silné a nehrozí oddělení. Provoz je tichý.
- Antistatická pryž - Vykazují stejné vlastnosti jako popsané základní materiály a navíc jsou elektricky vodivé. Využívá se v elektrotechnice, zdravotnictví a farmaceutickém průmyslu. Svodový odpor je nižší než 10 000 Ohm.
- Litý polyuretan - Litý polyuretan je ideální pro vysoké zatížení. Dosahuje i při enormní zátěži nízký valivý odpor a zároveň absorbuje rázy nerovností. Jeho vysoká elasticita, otěruvzdornost, odolnost vůči natržení a chemickému opotřebení se využívá i v těch nejtěžších provozech. Použití více nerovných površích je třeba uvážit. Pojezd je tichý.
- Polyamid a polypropylen - Díky vysoké tvrdosti a houževnatosti jsou tato kola vhodná pro vysoká zatížení. Na rovných površích pojíždí s minimálním valivým odporem a dlouhodobá statická zátěž nedeformuje obvodový tvar. Je však nutné zvážit jejich použití na nerovnostech nebo provozech, kde hrozí značné mechanické rázy. S pohybem na nerovných površích souvisí i zvýšená hlučnost.
- Pneu - Pryžová pneumatika plněná vzduchem se používá pro zvlášť nerovné povrchy, kde je nutné překonávat rázy. Úroveň zatížení a nahuštění pak ovlivňuje vlastnosti pojezdu, hlavně pak valivý odpor. Pneumatiky jsou usazeny na plastovém nebo ocelovém tělese. Pojezd je velmi tichý.
Materiál disku kola
- Polyamid a polypropylen - Lehká konstrukce s dobrou mechanickou a vysokou chemickou odolností. Vhodný materiál do hygienicky náročných prostředí.
- Lisovaný ocelový plech - Těleso je obvykle tvořeno dvěma k sobě snýtovanými disky, které jsou pozinkovány.
- Hliníková slitina - Převážně využitá u kol pro vyšší zátěž, oblíbená pro svou nízkou hmotnost.
- Duroplast - Speciální plastová směs odolná vysokým teplotám kolem až do 280°C.
Typ upevnění koleček
- Středová díra - Upevnění vhodné pro umístění do trubek a nohou konstrukcí. Upevnění jedním šroubem dle uváděných rozměrů. Nutno zvážit využití u kol s aretací přímého směru, protože hrozí vychýlení z uvažovaného přímého směru.
- Přírubová deska - Upevnění vhodné pro umístění na větších plochách a dnech. Upevnění čtyřmi šrouby dle uváděných upevňovacích rozměrů. Otvory jsou většinou protaženy na oválný tvar pro usnadnění montáže. Nejvhodnější pro pevná kola a otočná kola s aretací přímého směru, neboť zabraňuje vychýlení přímé polohy nežádoucím směrem.
Teplotní a chemická odolnost, otěruvzdornost
Teplotní a chemická odolnost
Běžná teplotní odolnost dodávaných kol je -20°C až +60°C. Teplotní odolnost polyamidových kol je -40°C až +80°C. Specifické provozy si však žádají specifická řešení. Proto nabízíme teplotně odolná kola, která zajišťují optimální provoz i při teplotách -40°C až +280°C.
Otěruvzdornost
Specifické pro pryžové běhouny. Tam, kde černé stopy, které mohou zanechat kolečka s pryžovými běhouny jsou nežádoucí, volíme kolečka se šedými běhouny.
Typ ložisek, odpor valivého tření a otáčení
Aby se předmět na kolečkách rozjel, musí být silově překonán odpor. Velikost tohoto odporu je závislá na různých faktorech: zatížení, průměr kolečka, materiál a tvar běhounu, složení koleček, druh a velikost koleček.
Obecně platí:
- kola s větším průměrem lépe překonávají nerovnosti a mají vyšší nosnost
- kola z tvrdých materiálů (např. polyamid) nabízí nízký valivý odpor, ale horší pojezd po nerovnostech
- kola z měkkých materiálů lépe absorbují nerovnosti, ale mají vyšší valivý odpor
Typy ložisek
- Kluzné ložisko - Nejjednodušší forma uložení. Je odolné vůči nárazům, nemusí se u něho provádět žádná údržba, protože využívá samomazných vlastností materiálů a otěrem se zároveň zabraňuje korozi. Kluzná ložiska doporučujeme pro kolečka přístrojů, která se budou pohybovat nízkou rychlostí a na krátké vzdálenosti.
- Válečkové ložisko - Je tvořeno ocelovými válečkovými segmenty umístěnými v plastové kleci. Válečkové ložisko se vyznačuje nízkou stavební výškou a jsou odolné vůči nárazům. Díky nižšímu valivému odporu je vhodné také pro vyšší zátěže. Není však příliš vhodné pro nejnáročnější provozní podmínky.
- Přesné kluličkové ložisko - Kola s kuličkovými ložisky velmi nízký valivý odpor jsou proto vhodná především pro kola s vysokou zátěží. Používají se u kol s vysokým nárokem na nosnost a životnost.
Jak je to s nosností koleček?
Kolečko má pevně jezdit po podlaze. Ale většinou to je jen teorie. Na nerovném podkladu, u prahu dveří, apod. ztrácejí kolečka vozíku kontakt s povrchem a dosedají jen na 3 kolečka místo 4, která pak nesou celou zátěž. Jak vypočítat nosnost kola?
(hmotnost nákladu + hmotnost vozíku) / 3
Uváděné nosnosti koleček platí pro maximální rychlost pohybu 4 km/h, což odpovídá běžné chůzi.